Gran Marcha - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tryntsje Draaijer - WaarBenJij.nu Gran Marcha - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tryntsje Draaijer - WaarBenJij.nu

Gran Marcha

Door: Tryntsje Draaijer

Blijf op de hoogte en volg Tryntsje

05 Maart 2019 | Curaçao, Willemstad

Alaaaaaaf!! Carnaval! Alleen... dan iets groter en uitgebreider dan zoals wij het kennen. Al maanden lang staat het hele eiland in teken van 'Karnaval'. Eigenlijk al het hele jaar. Zodra het carnavalsfeest is afgelopen, beginnen de plannen alweer voor het volgende jaar.
Ook op de school van Benthe en Carst wordt veel aan carnaval gedaan en mochten ze natuurlijk de laatste vrijdag voor de carnavalsvakantie verkleed naar school!

Elke groep die meedoet aan de Grote Parade (dit jaar de 49e editie) heeft zijn eigen thema, dit jaar waren er bijvoorbeeld: twintigduizend mijlen onder zee, de oude Egyptenaren, maar ik zag ook 'groeten uit Limburg'! De kostuums zijn kleurrijk, sexy (al vind ik dat niet voor elke persoon die meeloopt van toepassing!!) en heel veel bling bling. Als je wilt meelopen, moet je door een heel sollicitatie procedure heen én veel geld betalen. Zo'n 1000 gulden, dat is omgerekend zo'n 500 euro, per persoon. Het is echt het grootste feest hier op Curaçao.

Ter info: De kosten om mee te doen én om het feest bij te wonen is voor veel mensen een behoorlijke kostenpost. Daarom stijgt het aantal inbraken rond de periode van carnaval (en kerst) explosief. Ook wij merkten dit. Wij wonen op een beveiligd resort, maar zelfs dat was niet veilig genoeg. Op ons park is afgelopen week vijf keer een poging tot inbraak gedaan. Als je bedenkt dat op het park ongeveer 40 huizen staan, is dat percentage best hoog. Ik wilde de angst mij niet de baas laten worden, maar toch... helemaal lekker slapen lukt dan niet meer. Ondanks het alarmsysteem dat bijna iedereen hier heeft, weten inbrekers toch binnen te komen. We hebben nu tijdelijke nachtbewaking hier op het park en dat voelt fijner.

Er zijn verschillende optochten. Het begint met de Kindercarnavalparade: parade en een paar dagen later de afscheidsparade. En zo hebben de tieners ook twee keer hun eigen parade: de Teenerparade. Afgelopen zondag was de echte, grote parade, de Gran Marcha. Heel Curaçao loopt uit om deze optocht van zo'n 8 km lang te bewonderen en mee te swingen. Mensen (vaak hele families) kopen plekken langs de kant van de weg, er worden hele tribunes neergezet en eten&drinken is er meer dan voldoende (da's toch wel wat anders dan onze jaarlijkse Gondelvaart door Balk). Ook deze parade wordt twee keer gelopen, vanavond is er in het donker, met allemaal lichtjes, de Marcha di Despedida (afscheidsoptocht).
Je voelt en proeft de sfeer door het hele land. Prachtig! We keken onze ogen uit! En die muziek! Wat een feest!
De hele Gran Marcha duurt zo'n 6 á 7 uren. Wij waren ruim op tijd en mochten nog 1,5 uur wachten totdat de eerste vrachtwagens met muziek en dansers voorbij kwamen. Voor onze kinderen was dat best lang, vooral als je niet weet WAAR je precies op wacht. Gelukkig hadden we een fijne plek in de schaduw, met veel wind. En... een wc dicht in de buurt. Koelbox mee, wie doet je wat?!

Na ongeveer de helft van de Gran Marcha (3 uur verder) zijn wij weer richting ons huis gegaan, het was wel klaar voor de kids. Ze vonden het prachtig! Maar, zoals ze beiden zeiden (en ik citeer): "Mem, ik foen 't wol moai hjer, mar ik fyn ús Gondelfaart leuker." Tja, je haalt een Balkster wel uit Balk, maar Balk nooit uit een Balkster.

• 05 Maart 2019 - 12:29

Gerrie:

Wat een belevenis!!

• 05 Maart 2019 - 16:15

Amarins :

Prachtig optreden van Benthe en Carst! Wat deden ze het super! Schitterend om zo carnaval te vieren. Wat een belevenis met een schitterende optocht.

• 05 Maart 2019 - 19:40

Ingrid:

Tjee dan lees je eens het verhaal achter de carnaval....
    Wat ontzettend knap van Benthe en Carst staan ze zo te dansen, pet(je) af!
    Leuk dat jullie dit zo delen.
    Je schrijft erg leuk, Trijntje!

• 06 Maart 2019 - 04:03

Ellen:

Prachtig, wat een feest! En dan doet de temperatuur goed mee. Hier hadden we ook zonnestralen, en dan doet het meteen een stuk vrolijker aan.
    Nu weer vies weer...dus wij moeten het meer van binnen hebben nu. Nou, Tot de volgende 'knoop'!