Feliz aña nobo! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tryntsje Draaijer - WaarBenJij.nu Feliz aña nobo! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tryntsje Draaijer - WaarBenJij.nu

Feliz aña nobo!

Door: Tryntsje Draaijer

Blijf op de hoogte en volg Tryntsje

03 Januari 2020 | Curaçao, Willemstad

Folle lok en seine! Oftewel... gelukkig nieuwjaar! In drie talen, dan moet het grotendeels lukken toch? Wij zijn het nieuwe jaar in ieder geval goed begonnen!
We hadden namelijk visite, en niet zomaar visite, maar pake en beppe! Onder speciale begeleiding en ondersteuning van mijn omke en tante Riny en Sjoukje. Wat een feest, wat een cadeau! Volgens mij heb ik nog nooit zo'n mooi cadeau gehad en ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek. We hebben allemaal genoten!

Voor mijn mem was het een grote overwinning, nog nooit gevlogen en dan gelijk tien uren in zo'n grote, blauwe vogel zitten... Na twee uren dacht mijn mem: is dit het? En nu nóg acht uren?! Haha, tja...je moet er wat voor over hebben. Naast deze overwinning waren er nog meer trotse hoogtepunten voor mijn heit en mem. Zoals zwemmen in de zee met behoorlijke golven én het letterlijke hoogtepunt: het beklimmen van de Christoffelberg.
Voor mijn mem en mijn tante was dit wel een dingetje. Het laatste stuk durfden ze dan ook niet meer te beklimmen, dat is ook gelijk het steilste en lastigste stukje. Toen de rest allemaal boven was, hoorden we na zo'n 15 minuten ineens twee bekende stemmen. Ze waren wel naar boven geklommen! Twee knappe, goddelijke jongemannen hadden hen aangesproken en tja... toen durfden ze geen nee meer te zeggen. En onder top begeleiding hebben ze het laatste stukje beklommen. We hebben ze een staande ovatie gegeven! En wie de Rienstra familie een beetje kent... kan zich voorstellen hoe dat er aan toe ging. Niet bepaald zachtjes, haha.

Kerst vieren op zo'n warm eiland is ook heel gek. Het kerstgevoel hadden we allemaal niet echt. Hoe groots de versiering op het eiland ook is! Prachtig allemaal! Op de één of andere manier wil dat niet zo goed in bikini en zwembroek en met deze temperaturen. Wel hebben we de kerstnachtdienst bijgewoond, zo kregen we het kerstgevoel toch een beetje mee! Eerste kerstdag hebben we heerlijk ontbeten bij het strand en tweede kerstdag hebben we met onze vriendenfamilie een bbq gehad, ook weer bij het strand. Met de nodige drankjes natuurlijk. Kerst zonder lekker eten en drinken is geen kerst. Het geeft een gevoel van verbondenheid.

Hier maak je je eigen familie, je vrienden hier voelt als familie. Je hebt ze nodig als familie. Dat is een bijzonder gevoel. Dat je bijna een jaar uit Nederland weg bent, maar al zoveel nieuwe mensen hebt leren kennen, waaronder mensen die voelen als familie. Hoe rijk mag je je dan voelen... dat besefte ik me die dag maar al te goed!

Oud en nieuw hebben we bij ons gevierd, wederom met vrienden én familie (zo blij!). En wat kunnen ze hier feesten zeg! Wát een vuurwerk, wat een geknal! Daar stelt ons vuurwerk in Nederland niet zoveel bij voor. Je hebt hier Pagara's. Dat is een hele lange sliert met knallers die wordt uitgerold op straat. En die wordt dan afgestoken. Een knallende herrie! In het centrum van Willemstad heb je de Pagara van een miljoenklapper, oorverdovend! En deze duurt zo'n half uur. Wij zijn naar Parera (kazerne) geweest voor de 300.000klapper. Ook al behoorlijk indrukwekkend! Het afsteken hiervan is traditie op Curaçao, de hele dag vlogen de pagaraknallers om je oren. Het leek wel oorlogsgebied.
's Nachts na twaalven stonden we bij ons op de voorporch en waren we getuige van een prachtige vuurwerkshow van wel een uur lang. Omdat wij hoog wonen, hadden we een prachtig uitzicht! Ik vrees dat we de komende jaren de oud&nieuw feestjes bij ons vieren, haha.

We hebben de vakantie afgesloten met de traditionele nieuwjaarsduik. Wel een beetje koud, haha. Maar geweldig om mee te maken! Inclusief Unox muts en een kop snert.

Wanneer je ver weg in het buitenland woont, is er niets fijner dan je naaste familie en vrienden te laten zien en voelen waar en hoe je woont. Terwijl ik dit typ, razen er allemaal woorden en gevoelens door mijn hoofd en lijf die ik hier wil verwoorden, maar het lukt me niet zo goed. Het is bijna niet te omschrijven hoe fijn het is dat je je (schoon)ouders en pake&beppe zo dicht bij je hebt en van alles over je leven hier kunt laten zien. Dat is gewoon 'heel gelukkig zijn'.

Bedankt heit en mem, pake en beppe en omke Riny en tante Sjoukje voor jullie aanwezigheid! Jullie hebben ons een geweldige oppepper gegeven! Nu aftellen naar juli, dan zien we elkaar weer!

• 04 Januari 2020 - 11:30

Diana:

Wat prachtig al die foto's en filmpjes en weer een super mooi verhaal!!!

• 05 Januari 2020 - 01:00

Ingrid:

Mooi weer om te lezen... Dank je wel
    Vandaag je tante gesproken.. Heerlijk ook zo enthousiast.

• 05 Januari 2020 - 18:37

Sjoukje Kramer:

Het was inderdaad heel erg mooi om dit alles mee te maken. Wat hebben wij genoten.
    Nog een hele fijne tijd daar.

Groeten Sjoukje

• 06 Januari 2020 - 08:06

Ellen:

Prachtig verhaal Tryntsje! Leuke filmpjes ook. Wat een andere belevenis van dezelfde betekenis in een ander land. Wij gaan weer naar school vandaag. Fijne dag!

• 20 Januari 2020 - 13:39

Esther:

Wat fijn dat jullie zo met elkaar genoten hebben!! En ook geweldig dat je een nieuwe 'vriendenfamilie" op Curacao hebt, lieve mensen om je heen zijn zo ontzettend belangrijk! Prachtige filmpjes ook, bijzonder al die Unox mutsen bij een prachtig blauwe zee. Het ga jullie heel erg goed, geniet van de goede momenten met de mensen daar! En aftellen naar het volgende bijzondere bezoek...
    liefs, Esther