Oost West-erbuorren best! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tryntsje Draaijer - WaarBenJij.nu Oost West-erbuorren best! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tryntsje Draaijer - WaarBenJij.nu

Oost West-erbuorren best!

Door: Tryntsje Draaijer

Blijf op de hoogte en volg Tryntsje

25 Juni 2020 | Curaçao, Willemstad

Nog een dikke week en dan zetten we voor zo’n zes weken voet op Balkster bodem! Eindelijk hebben we de knoop door kunnen hakken en we kijken er ontzettend naar uit! Lange tijd was onduidelijk of we mochten en konden vliegen. We konden sowieso wel naar Nederland toe komen, maar terug naar Curaçao was een probleem. Er was verplichte quarantaine in een aangewezen hotel door de regering, wat je zelf moest bekostigen. Dit kwam voor ons ongeveer op 5000 euro. Dat was net even iets té veel. Toen de verplichte quarantaine er af ging, sprong iedereen (die naar Nederland wilde in de zomer) een gat in de lucht! Maar dat was voor korte duur… de PCR test kwam er voor in de plaats, alleen… die was nergens te verkrijgen. Dus kwam weer de twijfel: kunnen we wel, kunnen we niet. En wat als het mis gaat, kunnen we dan wel weer terug? Inmiddels is die test in Nederland te verkrijgen, helaas niet zo gemakkelijk. Maar dat hebben we er voor over. Ook vanuit defensie is er aangegeven dat vakanties naar het buitenland (in dit geval Nederland) geheel op eigen risico zijn. Indien nodig, moet Henk binnen 24 uur terug kunnen zijn. Er is nog veel onduidelijkheid en helemaal zonder risico’s is het dus zeker niet, maar we wagen de gok. Beter spijt van iets hebben wat we wel hebben gedaan, dan spijt omdat we het niet hebben gewaagd. Dus Balk… here we come!!

De kinderen kijken er ontzettend naar uit! Die zijn echt aan het aftellen. Na anderhalf jaar kunnen ze eindelijk hun vriendjes, vriendinnetjes en familie weer zien. De eerste afspraakjes zijn alweer gemaakt! En ook ons huis, daar zijn ze ook nieuwsgierig naar: hoe was het ook alweer?!

Afgelopen maanden hebben we bizarre tijden meegemaakt hier. Net als iedereen op de wereld. Gelukkig is het hele ‘corona gedoe’ hier niet meer op het eiland en eigenlijk is het hele eiland vrijgegeven en kunnen we weer alles doen en laten wat we vóór maart ook deden. Alleen… er zijn nog geen toeristen. Als het goed is, komen die vanaf juli ook weer. Ik vind het wel heel spannend hoe het allemaal zal lopen. De tijd zal het ons leren. Maar dat de Corona terugkomt… dat is bijna wel zeker. Het is niet de vraag óf het terug komt, maar wánneer.

Omdat wij dus geen beperkingen meer kennen, wat betreft de Corona maatregelen, zullen we wel moeten wennen aan de regels in Nederland. Dus mocht je ons tegenkomen en we doen iets niet volgens de regels, meld het ons dan even. Haha. Lijkt me wel gek, heb je mensen anderhalf jaar niet gezien, mag je elkaar niet eens een knuffel geven…

Wonen op Curaçao vanuit defensie betekent ook dat er altijd gezinnen komen en gaan. Zo ook onze vrienden. Komend weekend is het laatste weekend op dit eiland voor ze. Best beetje dubbel. Wat gaan we ze missen! Afscheid nemen went nooit. De afgelopen weken hebben we veel uitjes samen gedaan en bewust met de twee gezinnen genoten van het eiland en elkaars gezelschap. Gelukkig wonen we in Nederland dicht bij elkaar en zullen we elkaar zeker nog gaan zien. Als je dit avontuur samen hebt beleefd, schept dat voor altijd een band.

We hebben ook nog een andere keuze gemaakt. We hebben besloten om ons verblijf van 3,5 jaar te verkorten naar 2,5 jaar. Dit vooral vanwege onze kinderen. Ze blijven Balk missen. Hoe we ook alle leuke dingen van dit eiland bleven benoemen, het gemis was of is té groot. En dan moet je als ouders keuzes maken, en bij ons gaan de kinderen voor. We moeten hier alle vier gelukkig zijn, dat was onze voorwaarde. Nu we hebben besloten om een jaar korter hier te gaan wonen, is de rust terug. Het plezier is terug en we genieten volop van het eiland. Anders. Moeilijk te omschrijven. Maar door deze keuze, blijft het voor ons een geweldig avontuur! 3,5 jaar zou te lang voor ons zijn geweest. Dan werd het uitzitten, een moeten. Nu niet.

Tja… Oost West-erbuorren best!

• 25 Juni 2020 - 09:26

Kristine:

Wat fijn dat jullie de zomervakantie in Balk kunnen vieren! Een goede vlucht naar Nederland alvast en we komen elkaar vast wel ergens tegen. Groetjes!

• 25 Juni 2020 - 09:27

Esther :

Wat super dat jullie naar Nederland komen Tryntsje!! Sowieso geweldig om al jullie familie en vrienden weer te zien en helemaal na de pittige tijd in lockdown met alle onzekerheden.
    En k lees dat jullie n jaar eerder terug komen, dat is vast n lastige beslissing geweest, maar ben t met je eens, de kinderen gaan voor. Fijn dat deze beslissing rust geeft, dan kan je ook weer meer genieten van alle leuke dingen op Curaçao.
    Alvast succes met inpakken ed en op naar n mooie vakantie in Nederland!
    Liefs, Esther

• 25 Juni 2020 - 11:58

Klaske:

He zus, thuiskomen is altijd fijn!!! Hoewel jullie daar een thuis creëren, blijft jullie echte thuis toch in Nederland. Fem kan niet wachten om met zijn allen een weekend weg te zijn... ze wil Benthe en Carst graag weer een keer zien. O ja, en jullie ook, maar iets minder graag ;-) TOT SNEL!

• 25 Juni 2020 - 21:53

Ellen :

Wat een belevenissen weer Tryntsje! En wat fijn dat jullie naar Balk kunnen reizen...